Kieli – Kansainvälistymisen tehokkain työkalu

28. lokakuuta 2016

Tiedätkö, miten sanot Hei kiinaksi? Jos et, et ole yksin.

Maailman muuttuessa olemme kohta yhtä ja samaa globaalia kylää, mutta silti ihmiset käyttävät edelleen mieluiten omaa äidinkieltään. Näin siksi, että kieli on ihmiselle syvään juurtunut ilmentymä omasta kulttuurista – ja kulttuurin muuttuminen on hidasta. Globaalin kylän asukkaina olemme kuitenkin aiempaa herkempiä kielen ja kulttuuristen erojen aikaansaamille  kuiluille.

Miten voisit voittaa nämä haasteet? Miten voisit sukkuloida sujuvasti kansainvälisillä estradeilla? Ja miten kielestä voisi tulla kansainvälistymisesi paras vauhdittaja?

railway-1758208_1920

Kansainvälistyminen ei ole helppoa

Tutustuin hiljattain suomalaiseen kasvu- ja sparrauskilpailuun, Kasvu Openiin. Tutkiskelin kilpailun finalistien tulevien vuosien liiketoimintatavoitteita Kasvu Openin Facebook-sivuilla julkaistuista haastatteluista. Monet suunnittelevat laajentavansa liiketoimintaa kansainvälisille markkinoille. Me Lingossa olemme innoissamme yritysten osoittamasta innostuksesta ja kunnianhimosta valloittaa uusia markkina-alueita. Olemmekin keskustelleet monesti siitä, miten voisimme auttaa heitä valmistautumaan matkaa varten monikielisen viestinnän keinoin, kuten olemme auttaneet Kasvu Open -kisaakin.

Ja tästä päästäänkin kielinäkökulmaan liiketoiminnan laajentamisessa.

Pohdipa seuraavia:

1. Mikä on kohdemaasi?

Ennen lähtemistä on tiedettävä, minne olet menossa.

2. Mitä tiedät maan kielestä, kulttuurista ja liiketoimintaympäristöstä?

Käytä internetin hakuja apunasi, jotta voit tutkia kohdemarkkinaasi ja tutustua alueen kieleen ja kulttuuriin. Tunnetko ketään, joka jo toimii kyseisessä maassa?

3. Miten ylität kielimuurin ja selvität kulttuurierot?

Voitko oppia kieltä – tai edes osan siitä? Kuka voisi opettaa sinulle kulttuuriin liittyviä tapoja ja käyttäytymismalleja?

4. Millaisia kielipalveluja tarvitset?

Jos tarvitset apua, mitä se voisi olla? Käännöksiä, editointia, tulkkausta, kielikoulutusta?

Kielen ammattilaiset, kääntäjät ja tulkit ovat apunasi rakentamassa siltaa kielikuilujen yli yhdessä kansainvälisten asiakkaidesi ja kumppaniesi kanssa. Kenties haluat opiskella kielen opettajaa apunasi käyttäen. Uusi tai päivitetty kielitaitosi lähentää välejäsi mahdollisten liiketoimintakumppaneidesi kanssa ja häivyttää epäilyksiä ja epäluottamusta. Se jos mikä johtaa sinulle suosiolliseen liiketoimintaympäristöön.

Lue artikkelimme kieli- ja kulttuuriasioista Kiinassa, Saksassa ja Brasiliassa.

 

Vaikutuksen tekeminen, eipä helppoa sekään

Vaikka kansainvälisessä ympäristössä työkielenä olisikin englanti, kumppanin äidinkielen osaaminen on ehdotonta plussaa. Oikean kielen avulla saat viestisi perille paremmin. Lisäksi kumppanisi arvostaa yritystäsi ja tuntee varmasti olonsa arvostetuksi ja kunnioitetuksi. Todennäköisesti he pitävät sinua luotettavana kumppanina, juuri heitä varten. Siksi kaupanteko on aiempaa helpompaa.

Jos et voi hoitaa kaikkea neuvottelua kumppanisi kielellä, ovet saattavat avautua pelkästään sillä, että esität tarjouksesi pääasialliset ehdot kumppanisi kielellä.

Kun välität viestisi vastaanottajan äidinkielellä, herätät samalla paremmin huomiota omaa liiketoimintaasi kohtaan ja tavoitat laajemman yleisön, mikä johtaa kasvavaan asiakaskuntaan. Kuvittelepa ympäristö, jossa kaikki puhuvat englantia. Mitäpä jos avaat suusi kumppanisi kielellä korostaaksesi tiettyä pointtia, selventääksesi väärinkäsitystä tai muuttaaksesi tunnelmaa? Yllätys on taattu. Eikä sinun tarvitse osata kieltä täydellisesti. Ihmiset arvostavat yritystäsi, eivät virheetöntä kielioppia.

 

Matkalle maailmalle

Kielen strateginen merkitys on syytä tunnistaa. Kun lisäät kieliulottuvuuden markkinasuunnitelmaasi, huomaat, että oikea kieli auttaa liiketoimintasi ulkomaiselle markkina-alueelle nopeammin kuin pelkkä suunnitelma. Tervehdi asiakkaitasi ja kumppaneitasi heidän äidinkielellään, ja huomaat miten he vastaavat sinulle hymyllä.

Ja valitse luotettava kielialan kumppani, joka tukee sinua matkallasi maailmalla. Me olemme täällä sitä varten.

Ja se Hei kiinaksi? Se on Ni hao.

 

hyvaa_paivaa_kiina


Lu Johansson – Lingo Languages Oy

Lu Johansson on Lingo Languages Oy:n kiinan kielen asiantuntija. Hän on valmistunut Nanjingin yliopistosta kirjallisuuden, englannin kielen ja liiketoiminnan koulutusohjelmasta ja puhuu kiinan lisäksi erinomaista englantia ja hyvää suomea.

Lucylla on pitkä kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta Kiinassa mm. UPM China Co. Ltd:n esimiestehtävissä. Hänen vahvuuksiaan ovat organisointitaidot, kyky toimia eri kulttuurista tulevien ihmisten kanssa sekä erinomainen asenne työhön ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.

Lingo Languages Oy
ketterä porilainen luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages

Lucy_web-2

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *