Työn termit ja yrityksen sanasto – hallussa?

Etsiskeletkö jatkuvasti oikeaa sanaa, kun kerrot työstäsi tai yrityksesi toiminnasta uudelle tuttavalle? Ovatko oman alasi termit ja jargon sinulle vaikeasti hallittavia? Olisiko yrityksesi sanastoa tarpeen yhdenmukaistaa?

Lingo Languages Oy tarjoaa käännös- ja kielentarkistuspalvelujen lisäksi asiakkailleen myös sanastotyötä. Mitä se oikein tarkoittaa?

Sanastotyö tarkoittaa meille perehtymistä asiakkaan liiketoiminnassaan käyttämiin termeihin ja alan erityissanastoon sekä sanastojen laatimista ja hallintaa. Käymme asiakkaan kanssa keskustelua sopivista termeistä käännöstöiden aikana, käytämme käännösmuistiohjelmaa termien yhdenmukaistamista ja hallintaa varten sekä laadimme yksi-, kaksi- tai monikielisiä termipankkeja eri tiedostomuodoissa. Laadimme myös tyylioppaita yrityksen kirjallista viestintää varten.

Hallittu sanastotyö kannattaa aloittaa jo ennen kuin sanasto monimutkaistuu yrityksessä niin, että asiakkaiden ja omien työntekijöiden on vaikea hahmottaa sitä mistä puhutaan. Tavallisesti tällöin yritys alkaa saada myös asiakaskysymyksiä ja -palautetta. Jotakin ei ymmärretä.

Sanastotyön avulla yrityksen avaintermit säilyvät keskitetysti yhdessä paikassa yhtenäisenä ja kaikkien yrityksen työntekijöiden saatavilla, jos niin halutaan. Termejä on myös helppo päivittää ja muuttaa, sillä kieli muuttuu ajan saatossa ja uusia termejä tarvitaan niin tuote- ja palvelukehityksen kuin yleisen liiketoiminnan muuttumisen myötä.

Sanastotyön hyödyt

Laatunäkökohdat

  • Yrityksen sanasto yhdenmukaistuu
  • Samasta asiasta käytetään samaa termiä koko yrityksessä
  • Tuotekehityksessä voidaan hyödyntää jo yrityksessä käytössä olevaa sanastoa
  • Turvallisuus
  • Henkilöstön vaihtuminen ei muuta termiä toiseksi
  • Tuotteiden ja yrityksen yleisen viestinnän kääntäminen ja lokalisointi helpottuu ulkomaan markkinoita varten
  • Yhdenmukaisen terminologian avulla voidaan helpommin lähteä tavoittelemaan uusia markkinoita.

Kustannushyödyt

  • Sanasto helpottaa hakuja ja tiedon löytymistä
  • Yhdenmukaiset termit helpottavat sanaston hallintaa ja yhtenäistävät sanojen käyttöä
  • Sanasto nopeuttaa ja säästää tekstien muokkaamista eri kohderyhmille ja markkinoille
  • Yhtenäinen sanasto edesauttaa positiivista tuote- ja yrityskuvaa yrityksen kaikessa viestinnässä
  • Yrityksen työntekijät eivät käytä aikaansa saman termin etsimiseen.

Ensin analysointi (sanaston laajuus ja sisältö),
sitten termipankin laadinta!

Kerromme mielellämme lisää sanastotyön hyödyistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *