Kiinan markkinat avautuvat sosiaalisen median avulla - Käännöstoimisto Lingo Languages

Kiinan markkinat avautuvat sosiaalisen median avulla

26. maaliskuuta, 2019

 

Vauhdikas taloudellinen kehitys ja yli 350 miljoonaa keskiluokkaista kuluttajaa – Kiinan potentiaali vientimaana on kiistaton.

 

 

Kiinassa liiketoiminta ja sosiaalinen media kulkevat käsi kädessä. Some on myös usein paras ja ainoa tapa tavoittaa kiinalaiset kuluttajat. Kiinassa käytössä olevat kanavat ovat kuitenkin täysin toiset kuin meillä Euroopassa.

 

911 miljoonaa aktiivista sosiaalisen median käyttäjää

Weibo ja WeChat lukeutuvat Kiinan suurimpiin sosiaalisen median kanaviin.

Weibolla, ”Kiinan Twitterillä”, on 446 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää. WeChatilla puolestaan yli miljardi käyttäjää. Suomalaiset edelläkävijät kuten Visit Finland, Finnair ja FICEA ry ovat aktiivisesti läsnä kyseisissä kanavissa ja heidän seuraajamääränsä kasvavat jatkuvasti.

 

Finnairin Weibo-tilillä on tällä hetkellä yli 82 000 seuraajaa ja Visit Finlandin tilillä yli 237 000 seuraajaa. Seuraajamäärät voivat nousta hyvinkin suuriksi, sillä Kiinassa on huikeat 911 miljoonaa aktiivista sosiaalisen median käyttäjää.

Ihmiset etsivät jatkuvasti tietoa eri kanavista. Yritykset keskittyvät tiettyihin sosiaalisen median kanaviin yrityksen luonteen ja markkinointitarkoituksien mukaisesti.

Esimerkiksi Finnair käyttää Weiboa ympäristövastuuta ja sosiaalista vastuullisuutta koskevan markkinointisisällön jakamiseen ja WeChatia lentolippujen markkinointiin ja myyntiin.

Miten sosiaalista mediaa kannattaa siis hyödyntää Kiinassa? Kaikki riippuu sisällöistä. Onnistunut markkinointi edellyttää, että luot sisältösi kohdeyleisöä ajatellen ja valitset viestillesi oikean kanavan.

 

Tutki markkinaa, lokalisoi strategia

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tutki aluetta, ihmisiä, tapoja ja paikallista liiketoimintaympäristöä. Markkinan tunteminen auttaa ymmärtämään, millaista kieltä sosiaalisen median kanavissa kannattaa käyttää. Käyttääkö yleisösi muotisanoja vai pitäisikö viestillesi valita vakavampi sävy?

Kohdemarkkinaan tutustuminen auttaa ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja lokalisoimaan tuotteesi tai palvelusi kyseiselle alueelle. Kiinalaisesta kulttuurista voit lukea lisää esimerkiksi aiemmasta artikkelistamme.

 

Weibo, WeChat, Baidu – ymmärrä medioiden eroavaisuudet

Kiina on tunnettu Kiinan muurista, mutta myös palomuuristaan. Onko viestisi luettavissa tai ylipäätään löydettävissä?

Unohda kuvassa alla mainitut oikeanpuoliset kanavat ja keskity Kiinassa vasemmalla puolella oleviin kanaviin:

 

 

Kiinassa käytetään useita eri verkkosivuja ja sovelluksia erilaisiin tarkoituksiin. Kiinalaiset käyttävät Amazonia kirjojen ja CD-levyjen hankintaan, QIY:tä TV-ohjelmien ja elokuvien katseluun, JD:tä elektroniikkatuotteiden hankintaan ja Ctripiä matkalippujen ostamiseen. Jokaisella alustalla on omat erityispiirteensä ja ne ovat helposti käyttäjien saatavilla.

Markkinatutkimusvaiheessa on tärkeää selvittää ja ymmärtää, mistä käyttäjät hakevat tietoa.

 

Käytä avainsanoja kiinan kielellä

Oletko valmis kielihaasteeseen? Liike-elämässä ja kansainvälisissä kaupungeissa kuten Shanghaissa ja Pekingissä ihmiset puhuvat englantia, kaikkialla se ei kuitenkaan ole selviö. Kuten me muutkin, kiinalaiset asioivat mieluiten kiinan kielellä. Tutkimustenkin mukaan yli 75 % maailman verkkokuluttajista tekee ostoksia mieluiten omalla äidinkielellään.

Kiina on myös tärkeä kieli hakukoneoptimoinnissa, sillä kiinalaiset ovat tottuneet etsimään tietoa kiinaksi. Jos haluat tavoittaa kiinalaisia asiakkaita sosiaalisessa mediassa, muista käyttää myös kiinankielisiä avainsanoja sisällöissäsi.

 

“Brändilläsi on oltava myös kiinankielinen nimi.”

 

Oletko valmis kehittämään luovan, relevantin ja helposti muistettavan brändinimen kiinan kielellä?

Suuret kansainväliset brändit kuten esimerkiksi Coca-Cola ja IKEA ovat lokalisoineet brändinsä onnistuneesti kiinan kielelle.

 

Julkaise verkkosivut kiinaksi

Laadukkaan kiinankielisen nettisivun luominen on yrityksellesi elintärkeää Kiinan markkinoilla. Yleisten yritys- ja tuotetietojen lisäksi sinun on muokattava viestisi ja puhuteltava kohderyhmääsi heidän omalla kielellään.

 

 

Verkkosivut johdattavat kävijät yrityksesi somekanaviin, ja somekanavat tuovat puolestaan kävijöitä verkkosivuillesi. Näin tavoitat kohderyhmäsi tehokkaasti.

Saavatko Kiinan viestintätavat pääsi pyörälle? Me autamme sinua saattamaan yrityksesi Kiinan markkinoille. Lue lisää kielipalveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

 

Lähteet:

https://www.chinainternetwatch.com/

https://www.dragonsocial.net/blog/social-media-in-china/

 

 


Lucy Johansson

Lucy on Lingon kiinan kielen asiantuntija, projektikoordinaattori ja tehokas tiiminvetäjä.

Lingo Languages Oy
kehittyvä luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.