Maailma muuttuu kiihtyvää vauhtia – muututko sinä?
Emme toimi irrallaan muusta maailmasta. Globaalit muutokset näkyvät niin työelämässä kuin vapaa-ajalla myös paikallisesti.
Verkostomaisuus, internet, yhteiset valuutat, kielet ja talousjärjestelmät avaavat valtavasti uusia mahdollisuuksia, mutta tekevät yrityksistä ja yhteiskunnasta myös haavoittuvaisen – ihmisistä ja hyvinvoinnista puhumattakaan. Miten voimme ennakoida muutosta?
Kokosimme Lingossa yhteen kuuden kohdan läpileikkauksen siitä, mitä signaalit kansainvälisillä markkinoilla ja kielipalvelualalla kertovat tulevaisuudesta.
Mitä meidän tulisi tietää maailmasta vuonna 2022?
1. Maailmassa on nyt noin viisi miljardia verkon käyttäjää
Karkeasti arvioituna kaksi kolmasosaa maailman väestöstä, noin 4,9 miljardia ihmistä, on tällä hetkellä yhteydessä verkkoon. Yli 90 % heistä käyttää siihen mobiililaitetta.
Verkkoa käytetään eniten yhteydenpitoon, mielipiteiden ilmaisemiseen, viihteeseen sekä verkko-ostoksiin. Netistä ei enää osteta vain tavaroita ja palveluita, vaan sieltä hankitaan yhä enenevissä määrin myös ruokaa ja päivittäistavaroita.
Koko maailman verkkokauppamarkkinoiden odotetaan kasvavan yli 5,4 biljoonaan dollariin vuonna 2022.
Tiedätkö, kuka yrityksesi verkkosivuilla käy? Löytävätkö potentiaaliset asiakkaasi sinut ja ymmärtävätkö he mistä puhut?
Säännöllisiä verkon käyttäjiä suhteessa asukaslukuun on eniten Pohjois-Euroopassa: 97 % pohjoiseurooppalaisista käyttää verkkoa aktiivisesti. Määrällisesti eniten internetin käyttäjiä on Kiinassa (854 milj.), Intiassa (560 milj.) ja Yhdysvalloissa (313 milj.).
2. Digitaalinen ja fyysinen maailma kietoutuvat yhä tiukemmin yhteen
Pandemian myötä viimeisetkin yritykset ovat joutuneet harppaamaan digiaikaan ja kehittämään toimintaansa pikakelauksella. Toiset ovat onnistuneet innovoimaan uusia palveluja, ottamaan käyttöön uusia keinoja ja kanavia käydä kauppaa ja kommunikoida hyvin – toiset huonosti.
Kun vielä muutama vuosi sitten digitalisaatiosta puhuttaessa tarkoitettiin lähinnä asioiden siirtymistä verkkoon, lävistää digitalisaatio nykyään lähes jokaisen elämänalueen.
Internetin tulevaisuudessa digitaalisten maailmojen raja hämärtyy entisestään ja ihmisiä kohdataan jaetussa virtuaalisessa tilassa, metaversumissa.
Tietoisuus digitaalisten palveluiden merkityksestä tulee kasvamaan ja samalla lisääntyy keskustelu siitä, kenellä on valta. Kuka määrittää käyttöehdot, hallinnoi ja omistaa dataa? Kuka määrittää, mikä on totta tai valetta?
3. Kansainvälinen kuluttaja on entistä tiedostavampi
Kuluttajien vaatimukset ja tottumukset esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden personalisoinnin, jäljitettävyyden, ekologisuuden, toimitusnopeuden ja tuotevalikoiman osalta ovat kasvussa.
Yhä useampi kuluttaja ilmoittaa haluavansa asioida yritysten kanssa, jotka toimivat vastuullisesti ja ottavat kantaa niille tärkeiden asioiden puolesta.
Ostamisen tavat muuttuvat ja kuluttaminen siirtyy kiihtyvällä vauhdilla verkkoon. Ensimmäisen pandemiavuoden aikana maailmanlaajuisen vähittäiskaupan verkkokauppamyynti kasvoi yli 25 prosenttia.
Myös globaalit markkinapaikat muokkaavat voimakkaasti kaupan alaa ja esimerkiksi monikielisyys ja konekäännösten käyttö näissä alustoissa yleistyy. Käytetyimpiä sähköisiä markkinapaikkoja ovat Amazon, eBay ja Rakuten.
Tulevaisuudessa kiinnostavia teemoja ovat esimerkiksi kiertotalouden liiketoimintamallit – alkavatko ne yhä vahvemmin haastaa uuden ostamista ja kulutuskulttuuria? Entä mitä käytämme jatkossa maksuvälineenä? Miten käy ruplan kurssin ja venäläisten ostovoiman tiukassa poliittisessa ilmapiirissä? Miten kiihtyvä ilmastonmuutos vaikuttaa kuluttamiseen?
4. Sinunkin yrityksesi on viestintäyritys
Yritysten muutospaineet tulevat yleensä niiden ulkopuolelta, mutta esteet muutokselle sisältä.
Etä- ja hybriditöiden yleistymisen myötä yrityksissä on tarvittu uudenlaista osaamista niin johtamisessa kuin vuorovaikutuksessa. Muutosviestintäkin on muutoksessa.
Kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu, ja yrityksissä ymmärrys viestinnän merkityksestä on pandemian aikana kasvanut: viestintä ole enää ole jokin erillinen toimintonsa, vaan välttämätön olemassaolon edellytys. Kommunikaation, erilaisten teknologioiden ja digitaalisten työkalujen sulautuessa kaikkeen toimintaan, on jokainen yritys jollakin tavalla sekä teknologia- että viestintäyritys.
Tulevaisuudessa työelämä tulee muuttumaan entisestään. Valta tulee siirtymään työntekijöille, jotka valikoivat työpaikkansa tarkkaan työnantajamielikuvan perusteella. Yritysten selviytymisen ja menestyksen ratkaiseekin yhä useammin merkityksellisyyden kokeminen, omien arvojen tiedostaminen ja niistä viestiminen.
Viestinnän on oltava avointa, yhdenmukaista, luotettavaa ja nopeaa.
5. Monikielinen yritys menestyy muita paremmin
73 % kuluttajista ostaa tuotteita mieluiten omalla äidinkielellään. 40 % ostaa tuotteita vain, jos voi asioida omalla äidinkielellään.
Yli neljännes verkon käyttäjistä puhuu englantia, ja englannin avulla kansainvälistyminen on turvallista aloittaa: englantia käyttämällä voi tavoittaa yli miljardi ihmistä. Loput neljä miljardia käyttävät tiedonhakuun ja ostosten tekemiseen kuitenkin muita kieliä. Käytettävien kielten määrä verkossa tulee kasvamaan edelleen.
Kieli rakentaa yrityksen luottamusta ja brändiä ja vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen ja ostopäätökseen. Kieli luo yhteyden ihmisten ja kulttuurien, mutta myös yritysten ja asiakkaiden välille.
Kielitaito vaikuttaa suoraan vientiyrityksen kilpailukykyyn: monet yritykset menettävät sopimuksia heikon kielitaidon tai puutteellisen kohdemaan kulttuurin tuntemuksen vuoksi. Mitä tärkeämpi markkina yritykselle on, sitä tärkeämpää on markkinoida ja viestiä kohdemaan kielellä.
6. Tekoäly – käännösalan kovin trendi vuonna 2022
Kielipalvelualalla teknologioiden arkipäiväistyminen on tarkoittanut jo vuosia etätyöskentelyä ja -kommunikointiosaamista.
Kääntäjien kysyntä ja määrä kasvoi valtavasti 2010-luvulla, eivätkä markkinat ole kutistumassa 2020-luvullakaan, vaikka kasvuennusteet maltillisemmat ovatkin. Laadukkaan viestinnän merkitys sisäistetään yrityksissä yhä paremmin.
Käännösmuistit, -ohjelmistot ja konekääntimet ovat olleet tukemassa kääntäjien työtä viime vuodet, ja niiden käyttö, tehokkuus ja hyöty käännöstyössä kehittyvät edelleen.
Esimerkiksi Meta (entinen Facebook) on julkaisemassa ”supertietokoneen” helpottamaan kääntämistä metaversumissa. Yhtiö pyrkii tehostamaan työtään kymmenillä kielillä sekä kehittämään eri kielillä julkaistujen tekstien, kuvien ja videoiden analysointia. Yhtiön kehityskohteena mainitaan esimerkiksi reaaliaikainen tulkkaaminen eri kielillä tiimeissä, jotka ratkovat laaja-alaista tutkimusongelmaa tai kehittävät AR-peliä.
Vaikka tekoäly nopeuttaa työtä, se ei suinkaan poista ihmistä, tai ammattikääntäjää, yhtälöstä tulevaisuudessakaan.
Me uskomme, että tulevaisuudessa voi tapahtua paljon hyvää.
Yritykset, jotka ennakoivat fiksusti, kokeilevat rohkeasti, reagoivat nopeasti ja ovat valmiita muutoksiin selviytyvät jatkossakin.
Millä kielellä sinun pitäisi viestiä?
Kysy meiltä lisää kielipalveluista ja käännöstyöstä: https://lingo.fi/tarjouspyynto/
Lue lisää:
Common sense advisory: Can’t read won’t by
ELIS 2021 – European Language Industry Survey
Ellun Kanat: Trendilista
eMarketer: Worldwide ecommerce
Lingo: Vinkkejä verkkokauppasi kääntämiseen
Slator: Translation metaverse
Slator: Hottest language industry trend
Sitra: Megatrendit
Sitra: Heikot signaalit
Statista: Internet usage worldwide
Jenni Mattila
Lingo Languages Oy
kehittyvä luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages