Sanastotyön avulla vältytään kalliilta väärinymmärryksiltä - Käännöstoimisto Lingo Languages

Sanastotyön avulla vältytään kalliilta väärinymmärryksiltä

23. huhtikuuta, 2020

Etsiskeletkö jatkuvasti oikeaa sanaa, kun kerrot työstäsi tai yrityksesi toiminnasta uudelle asiakkaalle? Sekoittuvatko alan jargon ja päällekkäiset termit henkilöstön viestinnässä? Ovatko työn termit ja yrityksen sanasto hukassa?

Olisiko aika yhdenmukaistaa yrityksesi sanastoa?

all we have is words

Mitä sanastotyö tarkoittaa?

Sanastotyö on perehtymistä yrityksen liiketoiminnassaan käyttämiin termeihin ja alan erityissanastoon sekä sanastojen laatimista ja hallintaa. Yritykselle luodaan selkeä käytäntö, jolloin viestinnästä tulee yhtenäistä ja ammattimaista. Sanastotyön avulla vältytään kalliilta väärinymmärryksiltä.

Sanastotyö kannattaa aloittaa ennen kuin sanasto monimutkaistuu yrityksessä niin, että asiakkaiden ja omien työntekijöiden on vaikea hahmottaa sitä mistä puhutaan. Jos jotain ei ymmärretä, yritys alkaa saada kysymyksiä ja palautetta.

 

Mitä sanastotyössä tehdään?

Sanastotyö aloitetaan kartoittamalla sopivia termejä yhdessä yrityksen kanssa. Käytämme Lingossa käännösmuistiohjelmaa termien yhdenmukaistamista ja hallintaa varten sekä laadimme yksi-, kaksi- tai monikielisiä termipankkeja eri tiedostomuodoissa.

Sanastotyön avulla yrityksen avaintermit säilyvät keskitetysti yhdessä paikassa yhtenäisenä ja kaikkien yrityksen työntekijöiden saatavilla niin haluttaessa. Termejä on myös helppo päivittää ja muuttaa, sillä kieli muuttuu ajan saatossa ja uusia termejä tarvitaan niin tuote- ja palvelukehityksen kuin yleisen liiketoiminnan muuttumisen myötä.

 

Miksi sanastotyö?

Laatu lisää uskottavuutta

  • Yrityksen sanasto yhdenmukaistuu.
  • Samasta asiasta käytetään samaa termiä koko yrityksessä.
  • Tuotekehityksessä voidaan hyödyntää jo yrityksessä käytössä olevaa sanastoa.
  • Turvallisuus lisääntyy.
  • Henkilöstön vaihtuminen ei muuta termiä toiseksi.
  • Tuotteiden ja yrityksen yleisen viestinnän kääntäminen ja lokalisointi helpottuu ulkomaan markkinoita varten.
  • Yhdenmukaisen terminologian avulla voidaan helpommin lähteä tavoittelemaan uusia markkinoita.

Resursseja säästyy

  • Sanasto helpottaa hakuja ja tiedon löytymistä.
  • Yhdenmukaiset termit helpottavat sanaston hallintaa ja yhtenäistävät sanojen käyttöä.
  • Yrityksen työntekijät eivät käytä aikaansa saman termin etsimiseen.
  • Sanasto nopeuttaa ja säästää tekstien muokkaamista eri kohderyhmille ja markkinoille.
  • Yhtenäinen sanasto yrityksen kaikessa viestinnässä vahvistaa uskottavaa yritysmielikuvaa.
  • Ymmärrettävät viestit vähentävät väärinymmärryksiä ja lisäävät kauppaa.

Tilaa yrityksellesi oma sanasto!

 


 

Jenni Mattila

Jenni on Lingon suomenkielisten viestien asiantuntija ja sisällöntuottaja.

Lingo Languages Oy
kehittyvä luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.