"Tämä on sitten ehdottoman luottamuksellista" - Käännöstoimisto Lingo Languages

“Tämä on sitten ehdottoman luottamuksellista”

Luottamus, empatia

29. marraskuuta, 2019

Digitalisoituneessa maailmassa tarpeemme kohdata ihmisiä kasvaa, mutta samalla väärinymmärrykset ja vihapuhe lisääntyvät. Sekä yksilöillä että yrityksillä on tarve rakentaa, ylläpitää ja vahvistaa suhteita tärkeisiin ihmisiin.

Luottamus, empatia

Luottamukselliset suhteet pitää kuitenkin ansaita ja rakentaa ajan kanssa. Luottamusta ei synny ilman vuorovaikutusta, eikä vuorovaikutusta ilman empatiaa.

Maailma tarvitsee lisää empatiaa liiketoimintaan!

 

Empatia ratkaisee liike-elämän vuorovaikutustilanteissa

Empatia on edellytys luottamuksen syntymiselle. Mutta mitä empatia oikeastaan tarkoittaa? Sain erinomaisen oppitunnin aiheesta, kun kuuntelin aivotutkija Katri Saarikiven luentoa Satakunnan Kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa.

– Empatia ei ole vain yksi asia, tunne tai luonteenpiirre, vaan se on kokoelma niitä taitoja, joiden avulla tajuamme toisiamme. Empatian avulla muodostuu yhteyden tunne.

Saarikiven mukaan empatiakykymme ja vuorovaikutustaitomme ovat heikentyneet ja tämä ilmenee esimerkiksi vihapuheena.

– Netti ja some ovat paikkoja, joista empatia tuntuu usein olevan kaukana.

Kommunikointi voi lisätä yhteyttä ja luottamusta tai romuttaa ne täysin. Mielikuvat syntyvät intuitiivisesti ja aivomme tulkitsevat asioita usein negatiivisen kautta. Jo pienikin sävy voi pilata orastavan luottamuksen. Tästäkin syystä yritykset tarvitsevat tekstien tuottamiseen ja kääntämiseen ammattilaisia!

Empatiaa lisäämällä voimme parantaa vuorovaikutusta ja lisätä luottamusta, mutta miten empatiakykyä voi parantaa?

– Inhimillistä, kiinnostu, välitä ja sovita, aivotutkija vastaa esittämäänsä kysymykseen.

 

Luottamuksesta luottamuksellisuuteen

Käsittelen usein asiakirjoja, jotka ovat ehdottoman luottamuksellisia. Ne saattavat olla sopimuksia, pörssitiedotteita tai sisältää muita liikesalaisuuksia. Salassapitosopimukset ja asianajajan neuvot ovatkin olleet usein tarpeen. Asiakirjojen muoto saattaa olla myös sellainen, että ne ovat asiakkaan luovan työn tuloksia ja siksi arvokkaita. Silloinkin asiakirja on luovutettu meille luottamuksella.

Luottamuksella on erityinen merkitys Lingolle. Myös asianajotoimisto ja sen asiakkaat edellyttävät ehdotonta luottamusta. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä ja kääntäneet Asianajotoimisto Tuulia Pirttilälle muun muassa asiakirjoja ja sopimuksia.

Tuulia kertoo tekevänsä mielellään yhteistyötä Lingon kanssa.

Asianajotoimistossa vaaditaan käännöksiltä erityistä tarkkuutta. Sekä minä että asiakkaani olemme olleet tyytyväisiä käännöksiin ja Lingon hienotunteiseen tapaan hoitaa asioita. Käännökset toimitetaan aina sovitusti ja ajallaan, niiden kieli on moitteetonta ja sisällöt laillisesti päteviä.

Kiitos luottamuksesta!

 

Lähteet ja lisää aiheesta:

https://www.wgh.fi/asiantuntija/katri-saarikivi/?fbclid=IwAR3g1ETFXXSo1SpC6NGTNEVjtctjbg0ZRe0fp_WbyxB0DCFP-jn8xH1GbEA

https://yle.fi/uutiset/3-11009284?fbclid=IwAR0AL9GghTOPICNdDdgNY59lMUGw_Tovm6CA0l1ZW59654YeZMug5IeAovs

 


 

Miian kuva

Miia Virtanen

Miia vastaa Lingon liiketoiminnasta ja sen luotsaamisesta kansainvälisille vesille.

Lingo Languages Oy
kehittyvä luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.