Liiketoimintaa Kiinassa – kulttuurieroja | Käännöstoimisto Lingo Languages

Liiketoimintaa Kiinassa – kulttuurieroja

6. heinäkuuta 2016

chopsticks-1128329_1920

Kuten useat konsultit sanovat, ovat hyvät henkilökohtaiset suhteet menestyksen edellytys.

Niin myös Kiinassa. Hyviä liikesuhteita voi rakentaa monilla tavoin: kutsu liikekumppani syömään illallista hyvässä kiinalaisessa ravintolassa, vieraile usein tämän yrityksessä ja tapaa johtajia, kutsu heidät esim. golfaamaan tai pelaamaan jotakin peliä kanssasi tai matkalle tai kiertoajelulle katsomaan nähtävyyksiä. Näin opit tuntemaan avainhenkilöt paremmin ja saavutat tavoitteesi. Kiinalaiset arvostavat perinteisesti sitä, että heidät huomioidaan ja tällaisia tilaisuuksia järjestetään.

Kiinalainen johtamistapa ja kiinalaisten kokemukset johtamisesta ovat usein erilaisia kuin mitä länsimaissa ajatellaan.

Kiinalaisten näkemys johtamisesta on useimmissa tapauksissa: ”kellä on asema, hän on johtaja ja hän päättää asioista”. Tämä saattaa olla seurausta perinteisestä hallinnosta ja koulutuksesta. Länsimaiselle yritykselle on tärkeä luoda avoin ja osallistava työkulttuuri, joka motivoi henkilöstöä vaikuttamaan yrityksen tulokseen ja sen kehittämiseen. Siihen liittyy olennaisesti avoin kommunikointimahdollisuus.

Kiinalaiset sanovat harvoin suoraan ”ei”, ainakaan liikekumppanille.

Kiinalaiset kommunikoivat enemmän epäsuorasti välttääkseen mahdollisen loukkauksen. Jos huomaat, että liikekumppanisi epäröi vastatessaan, se tarkoittaa useimmissa tapauksissa ”ei”. Kieltävä vastaus voidaan ilmaista eri tavoin erilaisissa tilanteissa, esimerkiksi ”Olen samaa mieltä, mutta…”, ”Yritän parhaani, mutta…”. Jos taas sinä olisit eri mieltä, voit ottaa lisäaika sanomalla esimerkiksi ”Minun täytyy tarkistaa muutama yksityiskohta ennen kuin palaan tähän asiaan”. Tällaisia vastauksia arvostetaan usein Kiinassa. Näin et sulje ovea lopullisesti mutta viestit kuulijalle oman epäröintisi.

On tärkeä ymmärtää myös, kuinka erilaisia kiinalaiset voivat olla eri puolella Kiinaa.

Kiina koostuu hyvin erilaisista etnisistä ryhmistä ja siksi alueelliset kommunikointitavat voivat olla hyvinkin erilaisia. Käytä kulttuuriin liittyvää tietoa paikallisen ympäristön mukaan. Tämä on erityisen tärkeää tullaksesi hyvin toimeen paikallisten ihmisten kanssa. On tärkeää rakentaa luotettava ja toimiva yhteys paikallisten liikekumppanien kanssa. Hyvä kumppanuus on usein kulmakivi, jolta voit laajentaa omaa liiketoimintaverkostoasi.

Yksi tärkeä seikka liittyy ruokailukulttuuriin. Liiketoimintaa hoidetaan usein enemmän illallisilla kuin kokouksissa.

Se edellyttää, että asiat on valmisteltu hyvin. Tämä tapa vaihtelee hyvin paljon myös eri osissa Kiinaa. Tilaisuuksiin liittyy myös se, että ”otetaan pohjamaan kautta”, jos toinen osapuoli sitä ehdottaa. Tällä tavoin ilmaiset kunnioitusta ja vilpittömyyttä kumppanille.

Menestystä liiketoimintaanne Kiinassa!


Lu Johansson – Lingo Languages Oy

Lu Johansson on Lingo Languages Oy:n kiinan kielen asiantuntija. Hän on valmistunut Nanjingin yliopistosta kirjallisuuden, englannin kielen ja liiketoiminnan koulutusohjelmasta ja puhuu kiinan lisäksi erinomaista englantia ja hyvää suomea.

Lucylla on pitkä kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta Kiinassa mm. UPM China Co. Ltd:n esimiestehtävissä. Hänen vahvuuksiaan ovat organisointitaidot, kyky toimia eri kulttuurista tulevien ihmisten kanssa sekä erinomainen asenne työhön ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.

Lingo Languages Oy
ketterä porilainen luotettava multilingual
Twitter: @lingotranslates
Facebook: LingoLanguages

Lucy_web-2

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.