Suomi-matkailun maailmanvalloituksen aika | Käännöstoimisto Lingo

Suomi-matkailun maailmanvalloituksen aika

21. kesäkuuta, 2018

Suloinen Suomen kesä on koittanut. Humisevat metsät, kirkkaat järvet, kiireettömyys, elämykset ja aidot ihmiset ovat osa sielunmaisemaamme, mutta puhuttelevat kasvavissa määrin myös muualta tulevaa matkailijaa. Tämä on maa, jonka lumoavaa luontoa ja ainutlaatuista kulttuuria tullaan ihastelemaan entistä useammin ja kauempaa.

Matkailu on vauhdilla kasvava toimiala ja matkailuvientimme onkin kaksinkertaistunut 2000-luvulla. Suunta ei ole ainakaan laskemassa – Vuosi 2017 oli Suomessa matkailun huippuvuosi.

Matkailun potentiaali on valtava. Silti Suomi käyttää matkailun markkinointiin vain puolet muiden Pohjoismaiden käyttämästä rahasummasta. Kieliosaaminen, kulkuyhteydet ja markkinoinnin kohdentaminen ovat matkailussa menestyksen avainasioita, joissa voisimme matkailuvaltiona vielä parantaa.

Suomi menestyy matkailumaana vain, jos sitä markkinoidaan aktiivisesti.

Matkailu kasvaa muuta taloutta nopeammin

Matkailu on Suomessa kasvava vientiala ja merkittävä työllistäjä. Visit Finlandin matkailijatutkimuksen mukaan viime vuonna kirjattiin yhteensä 21,9 miljoonaa yöpymistä, joista 6,7 miljoonaa oli ulkomaalaisia. Yöpymiset lisääntyivät peräti 17 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Suomessa vieraili vuonna 2017 yhteensä 8,3 miljoonaa ulkomaista matkailijaa. He käyttivät maassamme 2,60 miljardia euroa, mikä on lähes 500 miljoonaa (22 %) enemmän kuin vuotta aiemmin.

Matkailu on kokoaan suurempi toimiala, joka tuo tuloja myös muille aloille.

Läheltä ja kaukaa

Meille tullaan Venäjältä, Virosta, Ruotsista, Britanniasta, Saksasta, Japanista ja Kiinasta. Venäläiset ovat yhä selvästi suurin ryhmä ja heidän osuutensa matkoista kasvoikin edellisvuodesta. Muita kasvavia markkina-alueita ovat Yhdysvallat, Ranska, Sveitsi, Benelux, Espanja ja Etelä-Korea. Uusi ja nopeasti kasvava matkailumarkkina löytyy Arabi-Emiraateista ja Intiasta.

Suomen vetovoimatekijöitä ovat luonnon ihmeet, elämykset ja aktiviteetit. Meitä tulevat ihastelemaan niin seikkailijat, kiireettömyyden ja aitouden etsijät kuin luksuksesta ja kaupunkikulttuurista nauttivat. Myös ruokakulttuurimme kiinnostaa.

Matkailuvalttimme eivät kalpene kansainvälisessä kilpailussa, mutta miten on kielitaidon laita?

Kielitaito kansainvälisen kasvun edellytys

Maailma on muuttunut. Valtioiden rajat ylittävä yhteistyö ja yritysten kansainvälistyminen asettaa uusia osaamisvaatimuksia. Maahanmuuton myötä koko Suomi on monikulttuuristunut ja monikielistynyt, mutta samaan aikaan kielten osaaminen heikkenee.
Opetusministeriön huoli kansallisesta kielikoulutuspolitiikasta ja kielivalintojen yksipuolistumisesta ei ole aiheeton.

Kielitaito on yhteiskunnallinen, tasa-arvoon ja tulevaisuuteen vaikuttava tekijä. Kieliä ja kulttuurintuntemusta tarvitaan yrityselämämme kansainvälistyessä – myös matkailussa.

“Kansainvälisessä asiakaspalvelussa kielitaito on tärkeä: englannin hallitseminen on perusvaatimus, mutta matkailijat arvostavat erityisesti sitä, että voivat tutustua kohteeseen ja palveluihin omalla kielellään. Asiakaskohtaamisissa yksikin sana matkailijan omalla kielellä on suuri kohteliaisuus ja tuottaa kokemuksen yksilöllisestä ja ystävällisestä palvelusta”, kertoo projektitutkija, projektipäällikkö Minna Uusiniitty-Kivimäki Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

Asiakaspalvelun lisäksi kieliosaamista tarvitaan sisällöntuotannossa. Verkkosivut, esitteet, opasteet ja sosiaalinen media ovat tärkeitä mielikuvan rakentajia. Mutta kielitaito ei yksistään riitä.

Yhteistyö on kasvualusta kansainväliseen menestykseen

Suomalaiset ja satakuntalaiset matkailuyritykset ovat usein mikroyrityksiä, joiden resurssit uusiin kohdemarkkinoihin tutustumiseen ovat rajalliset. Sen vuoksi vahva yhteistyö toisten yritysten, kohdemarkkinoilla jo olevien toimijoiden ja muiden kansainvälistymistä tukevien kumppaneiden kanssa on tärkeää.

Myös meillä Satakunnassa matkailuyritykset ottavat ensimmäisiä askeleitaan kansainvälistyvillä markkinoilla. Viimeisen vuoden ajan Lingo on saanut olla mukana Satakunnan ammattikorkeakoulun yritysryhmähankkeessa. Olemme päässeet tekemään yhteistyötä ja rohkaisemaan hienoja satakuntalaisia matkailuyrityksiä Kiinan ja Saksan markkinoille.

”Lingo on ollut tärkeä yritysten kumppani, joka on tiiviisti mukana rakentamassa sekä kiinan- että englanninkielisiä markkinointimateriaaleja siten, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin kiinalaisen asiakkaan tarpeisiin”, kertoo Uusiniitty-Kivimäki.

Asiakkaidemme asiakkaan tunteminen onkin asia, jonka puolesta me teemme töitä Lingossa päivittäin. Olemme kumppanisi matkalla maailmalle ja myös asiakkaidesi kumppani maailmalta meille. Tehdään siitä hyvä reissu.

Jenni Mattila
Jenni Mattila
Lingo Languages Oy

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *