• Ota yhteyttä käännös- ja kieliasioissa / Contact us for translation and language related matters
  • lingo@lingo.fi
Lingo_logo_blue_RGBLingo_logo_blue_RGBLingo_logo_blue_RGBLingo_logo_blue_RGB
  • Etusivu
  • Tietoa meistä
  • Palvelut
    • Käännöspalvelut
    • Kielentarkistus
    • Sanastot
    • Kielikoulutus
    • Lingo Cloud9®
  • Hinnasto
  • Asiakastarinat
  • Artikkelit
  • Yhteystiedot
    • Laskutus
  • Tarjouspyyntö
  • EN
  • FI
✕

”Tämä on sitten ehdottoman luottamuksellista”

Mitä tarkoittaa luottamus liiketoiminnassa? Sain melkoisen oppitunnin aiheesta, kun kuuntelin Kasvu Openin finaalipäivänä Luonnosta Oy:n toimitusjohtaja Aki Aunolan tarinaa. Perunakauppias Aunola kertoi yrityksen kansainvälistymistaipaleen suurimmasta erheestä – punaisiin nahkahansikkaisiin ja kettupuuhkaan sonnustautuneesta väärästä kumppanista, joka sai yrityksen hetkeksi polvilleen.

Luottamus toiseen voi mielestäni syntyä vain kokemuksista, harkinnan ja oikeiden valintojen jälkeen. Huomaan suuntaavani esimerkiksi läheiseen ravintolaan lounaalle jälleen kerran, sillä ruoka on hyvää ja salaattipöytä runsas, asiakaspalvelu ystävällistä ja ripeää. Kokemuksista on muodostunut tietynlainen tuttuus ja luottamus siihen, että kaikki sujuu.

Kokemukset syntyvät kuitenkin tilanteessa subjektiivisina. Työkaverilla saattaa olla täysin toisenlainen näkemys lounashetkestä. Minä kuuntelin hämmästyneenä Luonnosta Oy:n kokemuksia siitä, miten yrityksen ensiaskeleet kansainvälisille markkinoille otettiin Googlen kääntäjän kanssa. Melko (uhka)rohkeasti he uskalsivat luottaa tämän työkalun käyttökelpoisuuteen yrityksen viestinnässä.

Luottamuksesta luottamuksellisuuteen

Käsittelen usein asiakirjoja, jotka ovat ehdottoman luottamuksellisia. Ne saattavat olla sopimuksia, pörssitiedotteita tai sisältää liikesalaisuuksia. Salassapitosopimukset ja asianajajan neuvot ovat olleet tarpeen. Asiakirjojen muoto saattaa olla myös sellainen, että ne ovat asiakkaan luovan työn tuloksia ja siksi arvokkaita. Silloinkin asiakirja on luovutettu meille luottamuksella.

Luottamuksella on erityinen merkitys myös perinteikkäällä pankkialalla. Käänsimme suomalaisen pankkiryhmän viestintää englanniksi Viestintätoimisto Kumppanian asiakkaalle. Pankin osavuosikatsauksen ja vuosikertomuksen käännökset toimitettiin suoraan taittopohjaan, mikä säästi viestintätoimiston aikaa ja muita resursseja merkittävästi. Me Lingossa huolehdimme, että käsittelimme taittotiedostoa asiaankuuluvalla hartaudella.

Kumppanian asiakkuuspäällikkö Nina Toivola kertoo, että he tekevät mielellään yhteistyötä Lingon kanssa.
– Käännöksiin on oltu tyytyväisiä sekä meillä että asiakkaalla. Toimitusaika on ollut aina toiveiden mukainen, vaikka välillä omasta mielestä Lingolta toivottu aikataulu on ollut ihan mahdottoman tiukka.

Perunakaupan tarina kansainvälisestä liiketoiminnasta on meille tärkeä muistutus. Luottamuksen merkitys korostuu kaikessa Lingon liiketoiminnassa. Samalla se on yksi asiakassuhteen kulmakiviä.

– Yhteistyö Lingon kanssa on sujuvaa, ammattimaista ja hyväntuulista.

Kiitos luottamuksesta.

Kolme vinkkiä kumppanin valintaan:

kumppanit

– Miia Virtanen

Lingo Languages Oy

ketterä porilainen luotettava multilingual

Twitter: @lingotranslates

Facebook: LingoLanguages

Miia Virtanen
Miia Virtanen

Aiheeseen liittyvät julkaisut

24.4.2024

Kielitaito – katoava kansanvara?


Read more / Lue lisää →
3.11.2023

Parempaa englantia – kääntäjän vinkit tekstien tuottamiseen


Read more / Lue lisää →
Lingo artikkeli tyytyväiset asiakkaat
30.8.2023

Tyytyväiset asiakkaat, hyvinvoivat tekijät


Read more / Lue lisää →

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Artikkelien etusivu

Pidätkö lukemastasi? Jaa toki muillekin!

Facebook
fb-share-icon
Twitter
Post on X
LinkedIn
Share
RSS

Artikkelien aiheita

Viimeisimmät artikkelit

  • Tekoäly kääntäjän työssä0
    Tekoäly kääntäjän työssä – kuplaa vai ei?
    29.4.2024
  • 0
    Kielitaito – katoava kansanvara?
    24.4.2024
  • 0
    Parempaa englantia – kääntäjän vinkit tekstien tuottamiseen
    3.11.2023
  • Lingo artikkeli tyytyväiset asiakkaat0
    Tyytyväiset asiakkaat, hyvinvoivat tekijät
    30.8.2023
  • kääntäjä sanakirja0
    Mikä käännöksissä maksaa?
    8.6.2023

Lingo Languages Oy
28100 Pori
Finland

www.lingo.fi
Instagram: @lingo_languages
Facebook: LingoLanguages

lingo@lingo.fi

  • Etusivu
  • Tietoa meistä
  • Palvelut
    • Käännöspalvelut
    • Kielentarkistus
    • Sanastot
    • Kielikoulutus
    • Lingo Cloud9®
  • Hinnasto
  • Asiakastarinat
  • Artikkelit
  • Yhteystiedot
    • Laskutus
  • Tarjouspyyntö
  • Tekoäly kääntäjän työssä0
    Tekoäly kääntäjän työssä – kuplaa vai ei?
    29.4.2024
  • 0
    Kielitaito – katoava kansanvara?
    24.4.2024
  • 0
    Parempaa englantia – kääntäjän vinkit tekstien tuottamiseen
    3.11.2023
  • Lingo artikkeli tyytyväiset asiakkaat0
    Tyytyväiset asiakkaat, hyvinvoivat tekijät
    30.8.2023
FI
  • EN
  • FI